Jak se dokopat k pravidelnému cvičení


Jak se dokopat k pravidelnému cvičení (tvorba návyků)

Vím, že cvičení je zdravé, že bych měl cvičit a že když už cvičím, tak se potom cítím dobře. Proč je teda do háje takovej problém dokopat se k tomu a potom vydržet cvičit pravidelně?

Máme racionální část mozku, která říká, že když budeme cvičit tak to pro nás bude V BUDOUCNU super. A pak máme sviňskou část mozku, která říká, že TEĎ se fakt potit nechceš a radši si pustíš Hru o trůny. Někteří z nás jsou schopni umlčet sviňskou část mozku a udělat co potřebují, i za cenu malého diskomfortu nyní, aby mohli získat více v budoucnu. Tito lidé mají to, čemu se říká disciplína. Já ji nemám. Moje racionální část se snaží se sviňskou dohodnout.

Sviňská část: „Proč běhat do kolečka a vynakládat energii, když můžu žrát koláče a energii získávat?“

Racionální: „Protože pak budeš tlustej a pomalej a není to zdravý“

Sviňská: „Ale ty koláče jsou přímo tady a teď, nemusím pro ně běhat“

Racionální: „Tak si dáme koláč potom co doběhneme?“

Sviňská:“Potom? Co to je? Mám hlad.“

Žaludek:“Hej ty tam, mám hlad!“

Racionální:“Ale no ták vy dva, neštvěte, koláč si dáme potom.“

Sviňská: „Tak si dáme kousek, abych nepřišel o energii při tom běhání…“

Racionální: „To zní rozumně, ok, tak ale jenom kousek.“

Sviňská: „Hmm, to je dobrý, JEŠTĚ!“

Racionální: „Hmm, máš pravdu, je to dobrý…“

Žaludek: „Posílejte další, přece nerozjedu trávení kvůli tomuhle!“

Sviňská: „Slyšíš ho? Zní rozumně ne?“

Racionální: „Hmmmmmm… sakra…“

…o koláč později…

Racionální: „Tak jdeme běhat ne?“

Žaludek:“Ses zbláznil? Trávim!“

Sviňská:“Hele, víš co nám udělá dobře? Klikání na youtube abych zjistil proč mají žirafy dlouhý krky.“

Racionální:“Hmm, to by mě zajímalo, tak poběžíme zejtra?“

Sviňská: „Co? Zejtra, jó, oukej….“

Všichni máme sviňskou část mozku, která funguje na bázi okamžité satisfakce. Chce, aby nám bylo dobře pořád, ale nechápe souvislosti a dlouhodobou snahu. Od toho máme racionální část, která se stará o věci jako chození do práce, abych měl co jíst nebo psaní bakalářky, abych udělal školu.

Když něco udělat musíte, racionální část mozku velice rychle převezme kontrolu, protože strach je skvělý motivátor. Problém u cvičení je ten, že cvičit nemusíme. Když mě vyrazí ze školy nebo nebudu mít na zaplacení účtů, ihned se mi změní život, ihned se dostaví následky, kterých se bojí jak Racionální, TAK Sviňská část mozku. Co když ale jednou nepůjdeme běhat nebo do posilovny? Co se stane? Nic. Můžu jít cvičit jindy a nahradit si to.

Neexistuje žádný pocit naléhavosti, který by oslovil Sviňskou část mozku. Pocit naléhavosti je dobrý sluha, ale řídit se podle něj je sebedestruktivní. Bohužel takhle z větší či menší části fungujeme všichni. Pokud není pocit naléhavosti, můžeme stále odkládat dále a čekat na ideální moment, kdy vše zacvakne: venku nebude pršet, budu mít vypraný tepláky, běžecký boty, nabitej mobil s hudbou, nic mě nebude bolet, budu mít zrovna teď čas a motivaci a tak si teda půjdu zaběhat. Tomuhle myšlení se říká prokrastinační.

Pokud se člověk spoléhá na pocit naléhavosti a motivaci, dopadá to tak, že se 4 měsíce mučí jak hrozně vypadá, jak je tlustej, jak by měl cvičit a pak v ideálním průsečíku vlastního zhnusení (pocit naléhavosti) a záchvěvu motivace se rozhodne, že poběží v kuse 2 hodiny. Tím uklidní svůj pocit naléhavosti, zlikviduje se fyzicky, cítí se dobře, týden se z toho dostává a znovu zacvičí až v moment, kdy zase naplní svůj džbán zhnusení.

Výsledek?

4 měsíce pohrdání sama sebou, jeden heroický výkon, 2 dny dobrého pocitu, zničené tělo a žádný dlouhodobý výsledek.

Poznáváte se někdo?

Pocit naléhavosti plus motivace je slepá ulička. Furt do ní lezeme a divíme se, že na jejím konci stále stojí zeď.

Je však i jiná možnost

Představte si, že nebudete muset stále začínat cvičit, že nebudete muset spoléhat na motivaci ani na pocit naléhavosti. Nebudete muset čekat až sebou budete tak zhnuseni, že ten zadek vytáhnete na kolo. Nebudete se den za dnem stále ubíjet a cítit se hrozně, že nic neděláte. Představte si, že místo každodenních „depresí“ a nekončících výmluv se budete každý den cítit skvěle, usmívat se a mít dobrou náladu. Jediný rozdíl je zapomenout na slovíčko motivace a přivítat do svého povědomí jiné slovíčko. Disciplína.

Disciplína je jen opakování stejných věcí furt dokola. Disciplína je vynález moderního člověka, jak bojovat se sviňskou částí svého mozku. Disciplína neroste na stromech (narozdíl od motivace), musí se vytrénovat. Disciplína je posilování mozku. Pořád znovu a znovu začínáte s cvičením? Zkuste nepřemýšlet, že trénujete svaly, nebo hubnete, nebo chcete zaběhnout 10K, ale berte to tak, že chcete vymakat svou disciplínu. Disciplínu využijete ve všech oblastech svého života. Po čase třeba už ani disciplínu u nějakých věcí potřebovat nebudete. Místo ní nastoupí zvyk, což je prostě je zautomatizovaná disciplína.

Takže co mám dělat pro to, abych cvičil pravidelně a vytrénoval disciplínu?

1) Začněte zlehka, velice zlehka

Trénujeme disciplínu, je úplně jedno, co budete dělat. Chcete pravidelně běhat? Začněte každý den 5 minutovým indiánským během. Nemusíte se ani zpotit. Klíč je v tom ZAČÍT a VYDRŽET. Každý den se převlékněte do sportovního, vylezte ven bez ohledu na okolnosti a oběhněte párkrát barák. Sami zjistíte, že když už se oháknete do sportovního a vylezete ven, tak se vám nebude chtít po pár minutách domů. Bude vám to líto a třeba ten barák oběhnete 10x místo 5x. Nejtěžší je začít.

2) Netrestejte se

Zapomněli jste? Fakt se vám jednou nechtělo? Nic se neděje. Zítra je nový den. Nenahrazujte si promeškaný den dvojnásobnou dávkou. Běžte jako obvykle. Začněte myslet dlouhodobě a netrestejte se za občasná selhání. Zapomenout může každý. Někdy to prostě nejde. Klíčem je vrátit se co nejdříve zpět.

3) Vydržte a nechtějte toho moc

Čím déle vydržíte, tím jednodušší to bude. Nejde pouze o cvičení ale o tvorbu jakéhokoli jiného zvyku. Je dobré pracovat na změně nebo vytvoření pouze 1 návyku. Až potom, co se vám nový návyk dostane do krve, můžete přidat další.

Nový návyk je jako květina. Musíte začít od mála, od semínka, aby jste mohli později sklízet plody. Návyk s Vámi usí růst plynule. Pokud jste nikdy neběhali, nemůžete začít tím, že si řeknete: „Budu denně běhat 1 km.“ Začněte tím, že se jen proběhnete na konec ulice a zpátky. Jděte cestou nejmenšího odporu. Mozek nemá rád změny. Udělejte to pro něj jednodušší.

Takže jak bude vypadat vaše cvičení, když se budete řídit disciplínou?

4 měsíce každý den 5 minut běhání. To je 10 hodin běhu. Každý den dobrý pocit z toho, že jste něco dělali. Nestrháte se a vytvoříte si dobrý návyk na kterém můžete stavět dále. Pokud někdy zapomenete nebo vynecháte, nebudete se trestat nebo cítit špatně protože víte, že druhý den zase vylezete ven a poběžíte si svých 5 minut.

Co zní lépe? Motivace nebo Disciplína? Jediné co vám brání je překonání prvotního odporu. Proto opakuji, začněte zlehka, aby ten odpor byl co nejmenší, potom už to půjde samo.

A víte co je na tom to nejlepší? Tenhle způsob myšlení můžete aplikovat naprosto na všechno. Chcete se naučit jazyk? 5 minut denně po dobu jednoho roku je lepší než intenzivní týdenní kurz. Chcete mít uklizený byt? Dejte si 6 minut na úklid denně a nebudete muset každé 2 týdny hledat místo kam šlápnout. Bakalářka? Proč to nechávat na poslední měsíc. Budu o ní aktivně přemýšlet denně pár minut, ani nemusím ze začátku nic psát. Samotný akt přemýšlení stačí.

K samostudiu doporučím knihy Konec prokrastinace od Petra Ludwiga a připravovanou knihu Válka umění, která se zabývá tímto tématem od Stevena Pressfielda. Válku umění jsem právě začal číts v anglickém jazyce (War of Art) a zatím to vypadá na povinnou četbu pro každého.

Dále doporučím aplikace do telefonů na budování návyků. Mohou vám pomoci udržovat přehled. Stačí hledat „zvyky“ nebo „habit“ a vyzkoušejte, co vám vyhovuje.

Také doporučím tuto video esej o psaní, ale dá se aplikovat na cokoli.

Přidej se k nám
Dostávejte upozornění na nové články o zdravém pohybu, jak si pomoci od bolesti a plné dalších tipů jak jak si bezbolestně užívat pohyb. Plus se jako první dozvíte o seminářích, workshopech nebo slevách.
Nesnášíme spam. Vaše e-mailová adresa nebude nikdy s nikým za absolutně žádných okolností sdílena