Co je to ten CORE, HSS nebo POWERHOUSE (a proč je důležitý)


Co to je?

Zjednodušeně řečeno, člověk je jen velký pytel plný tekutin (cca 60%), který si o sobě moc myslí. K tomu pytli jsou připojeny 4 tyčky a divný výrůstek s mnoha otvory (hlava).

Dvě horní tyčky (paže) slouží k tomu, aby dodávaly palivo do jednoho z otvorů (ústa).

Dvě spodní tyčky (nohy) slouží k tomu, aby se celý pytel mohl posunout za jídlem, které není v dosahu horních tyček.

Výrůstek nahoře to vše řídí a naviguje.

Pytel jen zařizuje, aby se nerozpadl a vytváří oporu těm 4 tyčkám, aby se mohly pohybovat okolo.

Ten pytel je náš CORE, POWERHOUSE nebo Hluboký stabilizační systém (HSS). Budeme mu od teď říkat HSS. Tekutiny mají tendenci se všude rozlévat a vyplňovat prostory. Mezi jejich přednosti nepatří držet tvar. Proto potřebujeme HSS, abychom se prostě neroztekli. Dále potřebujeme tlak. Bez tlaku je to pořád jen pytel s vodou. O nějaké stabilitě se moc nedá mluvit. Tlak zvýšíme tím, že zmenšíme prostor, kam se voda může rozlévat. Čím větší tlak, tím větší stabilita.

Jak CORE, HSS, POWERHOUSE… funguje

Náš HSS má přibližný tvar válce. Shora máme bránici, zespodu svaly pánevního dna. Okolo máme břišní svaly. Bránice nám odděluje hrudní a břišní dutinu. Funguje jako hlavní nádechový sval a zároveň regulátor nitrobřišního tlaku. Při nádechu nasajeme do plic vzduch a bránice se oploští směrem dolů do břišní dutiny, tím se v břišní dutině zvýší tlak a na našem HSS nyní je udržet válcovitý tvar. Pokud jsou všechny segmenty HSS ideálně poskládány, dojde rovnoměrným zvýšením nitrobřišního tlaku k automatické aktivaci svalů HSS, udržení tvaru válce a stabilitě HSS.

EBKids: Respiration inhale/ exhale
jrespir021j4
390 by 300 pixels
by Katherine D. Burgess
23rdof March 2006

V klidu s výdechem bránice povolí a tlak se sníží. To je normální. Čím ale vyžadujeme větší nároky na stabilitu středu těla (neseme těžké břemeno, stojíme na 1 noze, sprintujeme, zvedáme tašku apod.), tím více je potřeba udržet nitrobřišní tlak i s výdechem. Toho dosáhneme tak, že se bránice s výdechem úplně nepovolí, ale drží se spíše v oploštělé poloze. Nádechová a výdechová poloha je k sobě blíže než v klidu.

Pokud je problém s poskládáním segmentů válce a hrudník není nad pánví, HSS neudrží tvar válce a nebude stabilní. Je také výrazně těžší udržet jakýkoli nitrobřišní tlak s výdechem.

HSS se tedy aktivuje optimálním nitrobřišním tlakem při ideálním poskládání segmentů pánev-hrudník nad sebou. Pokud tomu tak není, tělo si vytvoří náhradní kompenzační vzory, aby vytvořilo stabilitu. Pokud se nezaktivují samy hluboké svaly, budou muset stabilizovat povrchové. Jenže ty zároveň musí dostat to jablko do pusy a dobíhat autobus. Takže dojde k přetížení, vzniknou spoušťové body a začnou bolet záda a tak dále a tak dále. Pokud už jednou dojde k tomuto kompenzačnímu mechanismu, jediná cesta ven je znovu správně aktivovat HSS. Návod jak na to jsem vám vlastně už popsal.

1) poskládejte hrudník a pánev vůči sobě do správné polohy (bránice a pán. dno jsou rovnoběžné)

2) nádech pro vytvoření nitrobřišního tlaku

3) s výdechem udržet nitrobřišní tlak

4) aplikujte do všech životních činností

Pokud nezvládnete kroky 1-3, nemůžete nikdy spravit své držení těla a zbavit se dlouhodobě chronických bolestí. Pokud jste sportovci a nefunguje vám HSS, jste mnohonásobně náchylnější ke zraněním než někdo, komu HSS pracuje (nehledě na to, že pokud vám bude HSS fungovat, tak hybné svaly mohou dělat to, k čemu jsou určeny, a váš výkon se dramaticky zlepší). Samozřejmě to není tak jednoduché provést v praxi. Je spousta faktorů, které vám nemusí dovolit pánev a hrudník poskládat správně, ale od toho už je osobní trenér, aby vás správně nasměroval a zjistil, kde je hlavní problém.

Přidej se k nám
Dostávejte upozornění na nové články o zdravém pohybu, jak si pomoci od bolesti a plné dalších tipů jak jak si bezbolestně užívat pohyb. Plus se jako první dozvíte o seminářích, workshopech nebo slevách.
Nesnášíme spam. Vaše e-mailová adresa nebude nikdy s nikým za absolutně žádných okolností sdílena